Etusivu > Uncategorized > Tietäminen vs. tekeminen

Tietäminen vs. tekeminen

Oletteko ikinä törmänneet tilanteeseen, joka on pistänyt teidät miettimään: ”Pahus, miksi tein äskeisen niinkuin tein, vaikka elämäntaito-oppaani/myyntikoulutukseni/mikä vaan on neuvonut toisin. ”?

Olen äskettäin aloittanut uudessa työpaikassani myyntineuvottelijana täällä Vaasan seudulla ja sen lähimpäristössä. Koko tämä kesä meni Jyväskylässä kuunnellessa A. Robbinsin Power to Influence:a ja erilaisia myynnin psykolgian nauhoja. Halusin tottakai oppia mahdollisimman paljon myynnistä ja eri keinoista mun uuden, tulevan työpaikan takia. Olen assossoinu nykyään jo entistä enemmän, että myynti on minulle enemmän kuin pelkkä työ. Iltaisin ja viikonloppuisin kuuntelen edelleen samoja nauhoja, joita olen kuunnellut jo moneen kertaan läpi ja etsin lisää keinoja ja ohi menneitä kikkoja myynnin parantamiselle.

Olen huomannut, että tietovarastoni on laajentunut todella paljon ja teoriat pyörivät mielessäni jopa unissa. Sitten päästäänkin teorioista toimintaan. Pitäisi kiittää oikeastaan yhtä kaveria, joka esitti erittäin hyvää kritiikkiä tänä kesänä minun kirjaprojektista. Olen/olin kirjoittamassa kirjaa/tiivistelmää/suomennosta myynnin psykologiasta ja kaverini kysyi ”Mistä sinä tiedät, että nämä asiat joista kirjoitat, toimivat oikeasti?” Vastasin, että en tiedäkkään, mutta uskon kovasti niiden voimaan. Kaveri ehdotti, että ottaisin asiat ihan kunnolla käytäntöön uudessa työssäni ja sen jälkeen jatkaisin kirjaa, kun olisi kokemusta teorioista niin saisin kirjoitettua entistä paremman kirjan.

Olin toissaviikolla myyntikoulutuksessa Vantaalla ja huomasin, että siellä käytiin pitkälti samoja asioita läpi, joita olin jo lukenut. Tämän viikon maanantaina, kun alkoi tositoimet ja lähdin kentälle myymään minun kenttäkouluttajan kanssa, huomasin jotain mielenkiintoista. Kouluttajani veti ensimmäisiä asiakkaitamme itse ja minä seurasin sivusta. Huomasin monia asioita joista olin lukenut, että: ”hei, nämähän toimii!” Kuitenkin, kun keskiviikkona lähdin ihan yksin vaeltaa asiakkaiden luona ja yritin vääntää kauppaa niin huomasin, että tämähän ei olekkaan niin itsestään selvää kuin ehkä luulin. Yhtäkkiä suurin osa teorioista oli kadonnut päästäni tai eivät sopinut tilanteeseen, ja huomasin eläväni asiakkaan mukaan, sillä jokainen asiakas on erilainen. Uskon, että on hyvä tietää teorioita, mutta niiden ottaminen käytäntöön on tärkeintä. Uskon myös, että ne asiat myynnistä joita olen lukenut pitävät paikkaansa, mutta ne vaativat tietynlaista sisäänajamista itseensä. Mikäli mietitään, että luet kirjan curlingista niin se ei varmaan tee sua curlingin ammattilaiseksi tai se ei edes takaa, että osaisit pelata. Sinä osaat säännöt, mutta kehittyminen ja todellinen oppiminen tulee tekemisen kautta.

Mitä mieltä olette tästä? Onko teillä vastaavanlaisia kokemuksia?

”Information is nothing, action is everything!”

Tässä loppuun vielä tälläne erittäin chilli sunnuntai-biisi: http://www.youtube.com/watch?v=4czy5hbfIbE

/Lipskiss

Kategoriat:Uncategorized
  1. Lepantti
    syyskuu 28, 2009 7:00 am

    Ja itelle tulis vieleen (toim. huom. vielä mieleen. kuin sekasin voi olla..) näiden muiden vinkkien päälle yksinkertaistaminen. Sanoit, että itse myyntitilanteessa kaikki ne monet ja monet vinkit ja jutut unohtuu. Tässä kohtaa tulee kyseeseen yksinkertaistaminen.

    Itse hoidin asian seuraavasti: Mietin kronologisesti myyntitapahtuman tärkeimmät pointit (aloittaminen, as.suhde, tarjoaminen, kaupan pyynti etc.) Jokaiseen pointtiin otin YHDEN vinkin (joita nyt en nyt tässä mielentilassa saa yhtäkään päähäni. ehkä fiksuinta olis tehä koko kommentti joskus toiste, mut se ei pelaa joka pelkää :D) nii anyway, opettelin sen YHDEN vinkin aina kerralla.

    Ajatellaan nyt vaikka, että keskityn asiakassuhteeseen. Toisin sanoen, jututan mukavia (luon siis asiakassuhdetta ja koitan löytää yhteisiä asioita) kunnes tunne, että molemminpuolinen connection on löytynyt. Kun menen uuteen myyntitilanteeseen pidän koko ajan kirkkaana tämän jutun, en mitään muuta niistä kaikista opetelluista hommeleista. Sitten, kun asiakassuhteen tukeva luominen rupee tulemaan jo itsestään voit siirtyä seuraavaan pointtiin, ja taas keskittyä PELKÄSTÄÄN siihen niin pitkään, kunnes olet saanut senkin sisäistettyä. Näin käyt läpi pointti pointilta KOKO myyntitilanteen. Sen jälkeen aloitat taas alusta ja otat jonkun uuden tekniikan käsittelyyn.

    Toinen pirun hyvä tapa (etenkin näiden tekniikoiden priorisointiin ja samalla oman luovuuden kehittämiseen) on tehdä seuraavaa: päivän alussa päätät jonkun kysymyksen (miten voin tuplata tulokseni, miten saan parhaan asiakassuhteen, miten saan tehtyä numeraalisesti isompia kauppoja etc.) päivän aikana vastaat tähän kysymykseen 20 vastausta! Jos olet tätä joskus käyttänyt, tiedät, että se 20 on ihan helvetin paljon ja pirun vaikeeta, mutta siinä tulee se luovuuspuoli esiin. Anyway päivän päätteeksi katsot ne 20 vastaustasi läpi ja valkkaat niistä yhden, sen PARHAAN ja seuraavat päivät keskityt PELKÄSTÄÄN tähän parhaaseen vastaukseen, sisäistät sen käytännön kautta. Kun homma on hanskassa, otat uuden kysymyksen ja 20 vastausta ja sistäistät taas parhaan. Got it?

    Haha jees kettu kuittaa.

  2. Mika
    syyskuu 28, 2009 7:00 am

    Et ole Davis yksin ”ongelmasi” kanssa.🙂

    Tietojen oivaltamisessa olen huomannut seuraavan toimivan itselleni parhaiten:
    1. Opiskele teoria
    2. Koita käytännössä
    3. Opeta muille

    Omat classiset virheet:

    1. Olettaminen – Ennakkotietojen perusteella tehdyt harhakuvitelmat millainen asiakas on.
    2. Kaupanpyynti ”unohtuu” – Tarinaa kyllä kerrotaan, mutta rohkeus kaupanviimeistelyyn puuttuu.
    3. Mielukuvien myynti unohtuu – asiakas harvemmin ostaa numeroita tai faktoja. ”Facts tell, stories sell”

    Tsemppiä Davis myyntitapaamisiin!

  3. Tero
    syyskuu 28, 2009 7:00 am

    No ensinnäkin tiedän tasan tarkkaan miltä susta tuntuu. Kyseiset samat nauhat ovat moneen kertaan kahlattu läpi ja vastaavia tuntoja on käsitelty. En oikein vain enää usko, että maailma on jotenkin musta-valkoinen (tieto koulukunta vs. toiminnan hehkuttajat). Mun mielestä esim akateemiselle koulutukselle on oma paikkansa ja samalla tavalla duunari meinigille on omansa.

    Kirjoittelin viime keväänä omia ajatuksiani siitä, että kehittyminen on kuin DNA:n sekundäärirakenne. Eli tietoa ja toimintaa molempia tarvitaan, mutta jaksoittain. Lisää aiheesta siis täältä http://isokauppila.blogspot.com/2009/04/pondering-is-virtue.html

    Toivottavasti DNA mallista on Davis sulle jotain apua. Tsemppiä myynteihin!!

  1. No trackbacks yet.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: