Etusivu > Uncategorized > Mitä kauemmin seisoo suossa, sitä vaikeampi on lähteä liikkeelle

Mitä kauemmin seisoo suossa, sitä vaikeampi on lähteä liikkeelle

Viimeisten neljän kuukauden aikana olen kuntoillut huonosti. Syitä, miksi näin on päässyt käymään on useita, mutta hyviä vain kaksi; Helsinki City Maratonin jälkeinen palautuminen ja sairauskierre (en malttanut odottaa, joten harmittomasta flunssasta tuli pitkä kierre). Kaikki muut ovat olleet vain huonoja tekosyitä, kuten esimerkiksi kiire, liian kova pakkanen tai väsymys.

Olen kyllä kuntoillut muutaman kerran viikossa aina silloin tällöin, mutta henkilölle, joka on koko ikänsä kuntoillut 5-7 kertaa viikossa, silloin tällöin liikkuminen on erittäin vähän. Liian vähän.

Miksi minulle sitten tuli niin radikaali muutos? Sitä olen viime aikoina miettinyt ja tässä vastaus: Helsinki City Maratonin jälkeen olin yksinkertaisesti liian rikki kuntoilemaan edes kevyesti. Kun olin kuukausi maratonin jälkeen kunnolla palautunut ja totuttelin itseäni normaaliin treenaamiseen, tulin kipeäksi. Olin ensin kuumeessa yli viikon, kunnes parin viikon päästä tulin jälleen kuumeeseen, josta jäi jäljelle pitkäkestoinen “pikkuflunssa”. Tämä rikkonainen jakso teki minusta laiskemman, enkä tervehdyttyäni enää viitsinyt samanlailla lähteä kuntoilemaan. Koska kuntoilu väheni, tipahti myös  energiatasoni ja loppu onkin helppo arvata.

Mitä kauemmin seisoo suossa, sitä vaikeampi on lähteä liikkeelle.

Pysähdyin liian pitkäksi aikaa ja uudelleen liikkeelle lähteminen oli todella vaikeaa. Mukauduin vallitsevaan, helppoon, tilanteeseen enkä viitsinyt enää haastaa itseäni.

Minulle tässä tapauksessa oikea ratkaisu oli tehdä päätös uudelleen liikkumaan lähtemisestä ja noudattaa sitä. Nyt olenkin taas muutaman viikon ajan kuntoillut päivittäin ja tulokset ovat selvät; Energiatasoni ovat nousseet, ajatus kulkee kirkkaammin ja päätös lähteä kuntoilemaan on kerta kerralta helpompi.

Fiilis vaan on yksinkertaisesti loistava!

Kategoriat:Uncategorized
  1. maaliskuu 14, 2010 12:38 pm

    Tärkee kirjoitus Miquel!Ite paininu ihan samojen asioiden kanssa. Maratonin jälkeen oli paikat rikki pari kuukautta, jonka jälkeen oli helppo keksiä tekosyitä syksyn huonosta ilmasta ja kiireestä. Nyt kuitenkin tällä viikolla tein päätöksen, että oli fiilis mikä tahansa niin liikkumaan on lähdettävä säännöllisesti. Toivottavasti draivi löytyy niin kun sulla näkyy löytyneen. HCR ja Tukholman maraton kolkuttelee ovella ja mies on rapakunnossa :)Tsemppiä!-Jomme

  2. maaliskuu 14, 2010 2:53 pm

    Kiitti tsempistä ja takas samanlaiset!Kovaa treeniä ja uudet ennätykset Tukholmassa.. vai mitä? 😉

  3. maaliskuu 14, 2010 7:45 pm

    Itselläni on ollut vastaavia ongelmia välillä juoksun kanssa. Joskus on lentokeli, toisinaan taas ei kulje millään. Merkkaan aina liikuntapäiväkirjaani x-merkin, mikäli reeni ei ole jostain syystä kulkenut eli on ollut esimerkiksi todella väsynyt olo tai jalat eivät ole liikkuneet kunnolla. Kun yhteen viikkoon tulee monta x-merkkiä, on syytä tehdä jotain. Itse joko pidän lyhyen harjoittelutauon tai vaihdan reeniohjelmaan toisen lajin juoksun tilalle väliaikaisesti. Esimerkiksi rullaluistelu ja hiihto ovat hyviä vaihtoehtolajeja, ja jos on ihan motivaatio poissa niin joukkueurheilulajeista saa hyvää tsemppiä. Sitä kautta se juoksu taas lähtee kulkemaan. Kehon kuuntelu on äärimmäisen tärkeää eikä ohjelmaa tule mielestäni noudattaa terveyden uhalla. Itse tein virheen viime kesänä, ja juoksin väkisin ennen Helsinki Citya, ja jalkani ovat vieläkin hajalla siitä. Ei ole kiva, kun joka askel sattuu, joten suosittelen järkevää harjoittelua ja oman kroppansa kuuntelemista.

  4. maaliskuu 14, 2010 9:04 pm

    Suossa ollaan tässä itsekkin ja usein tämän asian kanssa paininut. Itselläni tämä menee jokseenkin sillä tavalla, että jos jonkun tavoitteen on saavuttanut ja seuraavaa tavoitetta ei ole tai se on liian kaukana, niin suossa ollaan useammin Myllylän Mika aikoinaan. Monesti reenitauon jälkeen itsensä saa kyllä kammettua liikkeelle, mutta se ei kestä kauaa jos tavoite on hämärän peitossa. Tietysti hyvä puoli tässä on se, että joka kerta kun suosta nousee, niin on aina pikkusen vahvempi:)Uskoakseni useimmilla on kuitenkin tavoitteenaan kehittää muutakin kuin pelkästään Suomalaista sisua.Itselläni liikkeelle lähteminen NYT EIKÄ HUOMENNA, vaatii tavoiteen mikä on riittävän lähellä nykyhetkeä ja mihin on helppo sitoutua. Esim. cooperin testi jätkien kanssa 2Kk päästä.Tattista hyvästä kirjoituksesta!

  5. maaliskuu 15, 2010 6:20 am

    Joku viisas juoksija (Sebastian Coe?) taisi sanoa, että juokse aina vain sen verran että pystyt juoksemaan myös huomenna. Noin 3kk tauon jälkeen aloitin Pariisissa taas juoksemisen. Alussa juoksu ei kulkenut hirveän hyvin. Juoksutuntuma oli ihan hukassa. Mulla oli keskimäärin yksi hyvä lenkki viikossa niistä 5-7 jotka juoksin. SIlti se yksi lenkki HELPOSTI oli niin mukavaa, että se sen arvoista. Nyt kunto on taas palaamassa ja viikossa on jo noin kolme hyvää lenkkiä. Sen tuoma hyvä olo on mulle todellista rikkautta.Pari suurta muutosta vuosien takaiseen omassa juoksussa on olleet muun muassa:1. Jos mulla on 3h aikaa viikossa juosta, juoksen mielummin 6x30min kuin 3x60min. En lähde selittämään sen kehittäviä hyötyjä, mutta ainakin loukkaantumisriski pienenee2. En juokse enää yli 2h lenkkejä. Ennen meni melkein jopa 3h siivujakin. Sen jälkeen ei liikaa seuraavana päivänä juosta. Eikä muuten tekniikka vikan tunnin aikana ole hirveän hyvä. Ja nyt kuulin, että se harjoitushyötykin on suht heikko. Kinnin Juho voi vaikka valaista meitä jos ehtii tässä asiassa3. Juoksen suunnitellusti. Vaikea aihe, mutta ennen juoksin osat lenkit liian hiljaa ja osat liian kovaa. Alussa kroppaa on niin vaikea tuntea, että ilman juoksunteoriaan tutustumista olisin ollut enemmän hukassa.

  6. maaliskuu 21, 2010 9:14 pm

    Pahoitteluni, että palaan tähän hienoon aiheeseen näin viikon myöhässä. Harjoittelun aloittaminen pitemmän tauon jälkeen on aina kivulias prosessi, jonka käynnistysvaihe vaatii paljon uskoa parempaan huomiseen. Näistä harjoittelu-jutuissa olisi ainesta useampaankin blogitekstiin, mutta tässä lyhyet kommentit Teron pariin ensimmäiseen kommenttiin, jotka ehdottomasti itse allekirjoitan:1. Kaikki kestävyysurheilu lähtee säännöllisyydestä. Muistan joskus lukeneeni jossain jonkun valmentajan (norjalaisen?) esittämän kaavan, jolla valmistetaan huippujuoksijoita: 7x52x7x2. Eli seitsemän vuoden ajan, 52 viikkoa vuodessa, 7 kertaa viikossa, kaksi kertaa päivässä ja tulos on taattu. Kuntojuoksijoiden elämän nyt ei tarvitse olla aivan näin askeettista, mutta päivittäinen harjoittelu on taatusti tie parempaan ja ennen kaikkea miellyttävämpään juoksemiseen niin harjoitteluun, kuin kilpailemiseenkin. 2. Olipa kerran kaksi maratoonaria. Seppo ja Pekka. Molemmat tähtäsivät keväällä juostavalle Tukholman maratonille.Sunnuntain pitkä lenkki on Sepolle jo elämää suurempi riitti, jonka väliin jättäminen pilaa koko harjoitusviikon. Usein Seppo tekee tämän lenkin vielä hieman ylipitkänä (27km), jotta varmistuu se, että treeni varmasti puree. Seuraavat päivät Seppo joutuukin sitten pitämään lepoa, kun lihaksia särkee ja polvia kolottaa. Seuraavan viikon keskiviikkona Seppo uskaltautuu taas vähän kokeilemaan juoksua.Pekka sen sijaan juoksee sunnuntaina vähän lyhyemmän lenkin (18km), maanantaina kevyen palauttavan (7km) ja on sitten tiistaina freshinä radalla vetämässä vaikka vetoja (yht. 12km). Pekan kolmen päivän saldo on 37km.Kumman harjoittelun uskot olevan kehittävämpää ja mielekkäämpää?Lisäksi tähän voidaan tuoda mukaan vielä se näkökohta, että suurin osa pitkien lenkkien elimistölle aiheutuvista hyödyllisistä vaikutuksista alkaa olla saavutettu jo 90min juoksemisen jälkeen. Selkeästi tätä pidemmillä lenkeillä elimistö siirtyy kulutuksen puolelle ja positiivisen harjoitusvaikutuksen ja elimistöön kohdistuneen rasituksen suhde alkaa heiketä.Ainakin omalla kohdallani askel siellä suolla on ollut kevyempi, kun olen näihin asioihin osannut kiinnittää huomiota.(korjasin muutaman typon)

  7. maaliskuu 24, 2010 6:59 pm

    Lisäys: musta alussa tuntui hassulta juosta sellaisia kevyitä 30min aamulenkkejä melkein joka päivä, mutta pian huomasin, että ainakin juoksutekniikka ja -tuntuma on paljon parempi kuin että juoksee vain 3x/vko jotain. Joskus "less is more"

  8. maaliskuu 26, 2010 12:25 pm

    No nimeomaan. 6×30' on niin paljon enemmän kuin 3×60'. Munkin piti lähes kymmenen vuotta treenata ennen kuin tajusin tämän.30' on myös henkisesti niin paljon helpompi, että vähän huononkin motukan päivänä sen pystyy kyllä juoksemaan.

  9. maaliskuu 27, 2010 9:39 am

    Liekitän tätä päivittäistä harjoittelua tähän viestiketjuun kunnes joku palauttaa mut maan tasalle 😀 Tällä kertaa otan ravinnon näkökannan. Vaikka kestävyysurheilu tarjoaakin mulle paljon henkisen stressin kevennystä, tiivis harjoittelu kuitenkin luo tuota fyysistä stressiä kehoon aika paljon. Nyrkkisääntönä voidaan sanoa, että noin 20min treenin jälkeen sitä kortisolia alkaa kertymään sinne kehoon. Ja mitä enemmän sitä yhdellä kertaa harjoittelee, sitä enemmän sitä sinne kehoon tulee.Jos taas harjoittelee hieman vähemmän kerrallaan, keho ehtii palautua paremmin edellisestä harjoituksesta. Totta kai oikealla ravinnollista stressiä poistavalla ravinnolla myös 60min harjoitusrasistus purkaantuu mutta se vaatii enemmän energiaa ollen näin vähemmän taloudellista.Jos tähtäimenä ei ole joku laji spesifi mittari, suosittelen kuntoilijoita treenaamaan mielummin usein, intensiivisesti ja hyvin lyhyesti kuin että treenaisi harvoin, rauhallisesti ja hyvin pitkään. Jaakolla on varmaan tästä kokemusta koska tämä oli yksi runko ajatus 4kk projektissa jossa painoa putosi mukavasti pois. Mutta edelleen jokainen henkilö on yksilöllinen ja jokainen tilanne on uniikki.

  1. No trackbacks yet.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: