Haastattelussa Heikki Harju

Omalla haastatteluvuorollani haluan esitellä Forsalin blogia seuraaville Heikki Harjun. Heikki on ystäväni jo pitkän ajan takaa kiekkokaukaloista, taatusti yksi Suomen parhaista ja monipuolisimmista personal trainereista sekä edelläkävijä usealla niistä osa-alueista, joita moni forsalilainen ja Forsalin blogia seuraava on miettinyt ja ottanut alkuaskelia. Uskon, että Heikin opeilla ja kokemuksilla on annettavaa meistä monelle.

1. Kuka olet?

Haastava kysymys ”filosofiselle” valmentajalle…

Lyhyesti: Nimeni on Heikki, toimin valmentajana, eli sparraan ihmisiä uudelle tasolle eri elämän osa-alueilla.

2. Mitkä ovat kolme keskeisintä tekijää henkilökohtaisessa hyvinvoinnissa?

1.     Ymmärrys/tietoisuus:

  • Henkilökohtainen vaikutusmahdollisuus hyvinvointiin ja olotilaan.
  • Optimaalinen terveys on normaalitila – väsymys, flunssat, kivut jne eivät ole normaalitila!
  • Terveys on äärimmäisen helppoa, mielekästä ja innostavaa.

2.     Tiedon yhdistäminen käytäntöön, eli käytäntö ja itse toiminta.

3.     Tasapaino

3. Mistä synnytät positiivisen energiasi?

Todellisuudesta. Todellisuus on ongelmaton, tulkintamme ja mielemme koukerot ovat ongelmallisia. Itse asiassa käytän paljon sanontaa, että ”Kun jokin tuntuu vaikealta, se menee väärin”. Ylipositiivisuus itsessäänkin on ongelma. Pyrin synnyttämään oman energiani realistisesta positiivisuudesta.

4. Suurin oivalluksesi?

Valmentajana: ”No one Changes before they understand Why to Change”

Ihmisenä/valmenajana: Tuntemuksemme ja tunteemme eivät vain tapahdu meissä jonkin ulkoisen ärsykkeen laukaisemina, vaan me luomme itse tunteemme ja tilamme/olotilamme omalla toiminnallamme.

5. Liikunta – jos saisit antaa yhden neuvon tavoitteelliselle liikkujalle, mikä se olisi?

Yksinkertaisesti: Kuuntele kehoasi – ymmärrä ja arvosta sitä.

6. Ravinto – salaattia, suklaata ja smoothieita, vai mitkä ovat ravintomme peruspalikat?

Laatu/tasapaino, ravinteikkuus, nautinto – kaikki mikä tukee kehomme energiantuotantoa sekä solujen uudelleen rakentumista.

Pyysit lyhyet vastaukset..hmm.. Jaan siltikin konkreettiset peruspalikat tasapainottamaan nykyajan ravitsemushaasteita. Nämä tulee olla kunnossa ja vielä tässä järjestyksessä:

  • Happi/hengitys – pidätä hetki hengitystä, niin tiedät miksi (älä liian pitkään!)
  • Vesi – kuvittele itsesi vaikka Lapin erämaan raikkaille luonnon lähteille… Joko tunnet janon?
  • Raikasta ja tuoretta sekä ennen kaikkea vihreä väri – Suurin osa väestöstä syö nykyään tietyt vihreästä saatavat elementit lääkkeiden muodossa.
  • Rasva(+D-vitamiini) – Rakenna aivojasi ja tasapainota kehosi piilevä krooninen tulehdustila.
  • Nautinto, joka ohjaa tottumuksiamme – laadukas suklaa sekä herkulliset smoothiet jne.

7. Mielikuvavalmennus – tämä maailma on monelle liikkujalle ja itsensä kehittäjälle vierasta, mistä tässä on siis kyse ja miten alkuun?

”Mieli on hyvä renki, mutta huono isäntä”.

Mieli on rakentunut meille isoilta osin vaaroista varottavaksi mekanismiksi. Tästä syystä mieli luo helposti pelkoa tuottavia mielikuvia sekä vahvistaa useasti uskomuksia, jotka rajoittavat kykyämme tuottaa ja toimia, sekä rajoittaa yleisesti voimavarojamme. Mielikuvavalmennus on yksi osa prosessia, jonka tavoitteena on ”kesyttää mielemme”, jolloin saamme valjastettua mielen käyttöömme vapautuaksemme rajoituksista laajempaan ymmärrykseen ja tuloksekkaampaan toimintaan.

Mistä alkuun? Joku, joka kuulee puhuttavan aiheesta ensimmäistä kertaa, miettii jo samalla tätä lukiessaan, että ”huh,huh mitä******!”. Mutta juuri tuo ääni jonka ”kuulet” sanovan itsellesi kyseiset sanat on se, mikä ohjaa hyvin pitkälti toimintaasi sekä juuri tällä hetkellä että pidemmällä aikavälillä. Mikäli tämä ”sisäinen ääni” puhuu vapaasti ilman, että tiedostat sen sanomaa, se saattaa sabotoida moniakin erilaisia projektejasi.

Toisin sanoen on hyvä tiedostaa mikä ”levy” on soimassa sisäisessä radiossasi. Onko se positiivisuus tai ylipositiivisuus, pessimismi, realismi vai optimismi, onnistumisen sävelet vai epäonnistumista petaavat ehdollistumat. Siispä tutustu miten juuri sinun mielesi prosessoi tietoa ja minkälaisia voimavaroja saat käyttöösi tämän ansiosta.

Mielikuvavalmennus on todellakin yksi osa tutustumistamme mielen toimintaan, mielikuvia käytetään myös mielen ohjelmointiin haluttujen tulosten ja toimintatason varmistamiseksi. Ymmärtäessä mielen rakenteen, voi sinne ohjelmoida mielikuvia, jotka vapauttavat aina enemmän ja enemmän positiivisia tuloksia tuottavia resurssejamme tilanteessa kuin tilanteessa.

Aloita tutustumalla ajatukseen, että sinulla on niin sanotusti erillinen osa nimeltä mieli/sisäinen ääni, joka luo muun muassa mielikuvia. Istahda alas paikallesi, sulje radio ja televisio ja kuuntele 2 minuuttia, mitä ajatuksia mielessäsi pyörii, mitä siellä kuulet sanottavan. Jatka sitten sulkemalla 2 minuutiksi silmät ja tutkiskele, mitä mahdollisia mielikuvia mieleesi piirtyy. Käytä vielä 2 minuuttia kuulostelemaan, millaisia tuntemuksia löydät kehostasi. Toista tämä seuraavina 5-10 päivänä ja lupaan, että löydät mielenkiintoisia huomioita. Näin pääset alkuun ja tuloksia tuottavien mielikuvien käyttö onkin sitten ohjelmassa mahdollisesti joskus, kun toivottavasti tapaamme.

8. Four Steps, mistä on kyse?

Sähköinen ravintovalmennus, johon voi siis osallistua ajasta tai paikasta riippumatta. Valmennus perustuu periaatteelle ”toimiiko vai eikö toimi”. Eli kyseessä on käytännön tasolle iskostuvaa ja ymmärryksen kautta tottumuksia muokkaavaa valmennusta ravitsemukseen.

9. Boot Camp päihittää Fight Clubin, vai mitä?

  • Lähinnä taistelu käydään huonekaluliikkeitä, eli sohvia vastaan, mutta luonnollisesti omasta näkökulmasta vastattuna – Tietysti!
  • Valmennusten eron voi kuvailla seuraavasti: Sisäinen innostus vai Ulkoinen paine?  BootCamp –valmennuksemme perustuu siis ”sisäiseen innostukseen”,  kun taas Fight Clubissa enemmän ”ulkoiseen paineeseen”. Molemmat toimivat tiettyyn pisteeseen asti, joten valinta jää viime kädessä tuloksia tavoittelevan treeneihin mukaan lähtijän vapaudeksi.

10. TOP 3 kirjaa, joita suosittelet luettavaksi

As a Man Tinketh by James Allen

Oikean Ruuan Puolesta – Michael Polland

Alkemisti – Paolo Coelho (ja jälki ruuaksi kannattaa maistella Lokki Joonatan – Richard Bahch )

Sähköinen käyntikortti: www.heikkiharju.com

Videolinkit:

Change in to progress– 20 minutes from one of the Best I have had the opportunity to study

Anthony Robbins: http://www.youtube.com/watch?v=Cpc-t-Uwv1I

Ravitsemusta käsitystä totaalisesti muokkaava ”käytännön tieteellä kehitetty” 5 min. 40s.

http://www.youtube.com/watch?v=uCFZoqmKf5M

Get Your Life in the right perspective – Nick Vujicic ”I LOVE LIVING LIFE. I AM HAPPY.”

http://www.youtube.com/watch?v=H8ZuKF3dxCY

Lopuksi vielä hymyä ja piristystä päivääsi 1:30 minuutissa – Boot Camp-Finland ”Joka Päivä”

http://www.youtube.com/watch?v=NRdPOczCooU

Advertisements
  1. Tero Isokauppila
    huhtikuu 28, 2010 10:18 am

    Kovat kirja- ja videosuositukset! Varsinkin vika 🙂

  1. No trackbacks yet.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: