Etusivu > Uncategorized > Juoksisitko enemmän, jos juoksisit hiljempaa? Jos et, niin juokse kovempaa!

Juoksisitko enemmän, jos juoksisit hiljempaa? Jos et, niin juokse kovempaa!

Elämysurheiluseura Forsalin johtoajatuksena on aina ollut tarjota jäsenilleen unohtumattomia kokemuksia urheilun, terveyden ja kehittymisen kautta. Moni jäsen onkin näiden toimintavuosien aikana koetellut niin omia henkisiä kuin fyysisiä rajojaan. Joskus on kuulemma käynyt niin, että ne rajat on ylitetty minkä seuraukset ovat sitten olleet mukavia tai vähemmän mukavia. Henkisistä voimavaroista ja niiden kehittämisestä olenkin jo oman mielipiteeni jo laukonut, joten otetaan tässä tekstissä sitten kosketus siihen fyysiseen rajapintaan. Koska maratonin suorittaminen ja juoksuharrastus on nykyisin pop ja varmasti osa monen Forsalilaisen elämää, niin otetaan tähän tarkasteluun juoksijalähtöinen näkökulma. Myös se, että allekirjoittaneen pulkannarut menisivät umpisolmuun pelkästä testosteronia tihkuvan kuntosali-ilman haistelusta, saattaa vaikuttaa asiaan.

Välillä tuntuu, että kestävyysharjoittelusta ja erityisesti maratonille treenaamisesta tehdään sellaista tiedettä, että sitä ei tavallinen kaduntallaaja pysty ilman maratonkoulun mentorin neuvoja hallitsemaan. Juuri oikean hiippailuvauhdin löytäminen sunnuntain pitkälle PK:lle tuntuu olevan melkoista salatiedettä, jota on mahdoton selvittää ilman piipittävää polaria ranteessa. Koska juokseminen ei mielestäni kuitenkaan ole mitään salatiedettä ja sanonta ”Mitä pidempi matka, sen tyhmempi jätkä” kuitenkin pitää harvinaisen hyvin paikkansa, on myös treeniohjeet mielestäni pidettävä riittävän yksinkertaisina. Niinpä otsikossa mainittu fraasi on paras kiteytys kestävyysharjoittelun syvimpään olemukseen mihin olen vuosien aikana törmännyt.

Kestävyysharjoittelussa kun on pohjimmiltaan kaksi tarkkailtavaa suuretta, joiden tasapaino määrittää sen kuinka hyvin harjoittelu on onnistunut: harjoittelun kehittävä vaikutus ja aika joka vaaditaan kehittävästä harjoittelusta palautumiseen. Käytännössä tämä tarkoittaa kahta asiaa. Jos joudut jättämään harjoituksia tekemättä sen takia, että olet liian väsynyt, vaikka aikaa harjoittelulle olisi, olet harjoitellut liian kovaa. Kevennä! Jos taas tuntuu, että aikaa ei ole harjoitella enempää, vaikka elimistö kestäisi, lisää niiden harjoitusten intensiteettiä, jotka ehdit tekemään.

Olit sitten huippu-urheilija, jolla on kaikki aika ja resurssit käytettävissä harjoitteluun tai innokas kuntoilija, jonka treenaamista työelämän realiteetit rasittavat, tällä yksinkertaisella ohjeella saat irti maksimaalisen hyödyn omasta harjoitusajastasi.

Loppuun vielä pieni juoksufiilistely antamaan motivaatiota seuraavalle lenkille:

http://www.youtube.com/watch?v=4RUCpdjbNqU&feature=related

Lämmintä ja ennen kaikkea tehokasta juoksukesää kaikille palstan lukijoille!

Juho

Advertisements
Kategoriat:Uncategorized
  1. Touko 17, 2010 9:42 pm

    Ne sunnuntaiset v*tun pitkät PK:t on välillä niin tylsiä, että pakko sitä jotain on kelailla..ja se piipittävä polar (=suunto) tuo tavallaan siihen nylkyttämisen meditatiiviseen tilaan jotain sisältöä kun ei sen maratoonarin (=ääliön) päässä muuten mitään liiku 😉

    Terveisin,
    Herra S. Alatiede

  2. Touko 17, 2010 9:44 pm

    ”Kommenttisi on arvioitavana.”?!? Onko ex-Forsal talousguru M.Revonniemen Kiinaan siirtymisen takia myös Forsal:n suomen divisioona siirtynyt tiukempaan internet sensuuriin? Ehdotan, että sille ei ole tarvetta 😀

  3. Juho
    Touko 18, 2010 10:32 am

    Odotas vaan kun saadaan yhteislenkit täällä pääkaupunkseudulla käyntiin. Siinä menossa ei ehdi suunnon piipityksistä paljon välittämään… 🙂

  1. No trackbacks yet.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: