Etusivu > Uncategorized > Liquid Lunch

Liquid Lunch

Aloitin vuoden 2010 uusilla tavoitteilla. Uuden työpaikan lisäksi olin hommannut ensimmäisen maantiepyöräni ja ilmoittautunut puolimatkan triathloniin täällä Englannissa. Harjoitteluni oli kaikenlaisten tekosyiden vuoksi rikkonaista ja ensimmäinen sprinttitriathlonini heinäkuun alussa Lontoossa meni totutellessa mutta ihan mukavin tuloksin. Ennen vuoden pääkoitostani syyskuun alussa harjoitusmäärät hieman nousivat ja samalla totuttelin varsinkin pyörän päällä istumiseen pitempi aikoja kerrallaan. Vääjäämättä harjoitusten keston kasvaessa vastaan tuli tankkaaminen harjoitusten aikana. Perinteinen juomapullo ei enää riittänyt antamaan riittävää märää energiaa varsinkin kovatempoisempiin harjoituksiin.

Kun juoksin ensimmäisen maratonini 15-vuotiaana Turussa tutustuin energiageeleihin mutta en löytänyt sopivaa riittävän mietoa geeliä joka ei olisi äklöttänyt kohtuullisen korkeasykkeisessä rasituksessa. Tällä kertaa halusin varmistaa etten ‘bonkkaisi’ puolivälissä viiden tunnin kisaa. Kävin läpi useampien valmistajien geelejä ja löysin itselleni parhaat tuotteet.

Olen myös huomannut että kehoni ei ole tottunut syömään patukoita/kiinteää ruokaa harjoituksen kesken. Varsinkin juoksutaipaleella vatsa tuntuu painavalta jos aamulla on syönyt liiaksi tai jos jaffakeksejä on tullut mussutettua juoma-asemilla.

Nyt ajoitan tankkaukseni kisoissa/pitkissä harjoituksissa seuraavalla tavalla:

15 minuuttia ennen untistarttia tuhti energiageeli kuten GU. Tämä tarvitsee kyytipojaksi ehdottomasti reilun kulauksen vettä.

Noin kolmen vartin jäkeen ensimmäinen hieman kevyempi geeli pyörän päällä ja sen jälkeen aina 30-40 minuutin välein.

Nörttivinkki: Teippaa geelit repäisykohdasta vaakaputkeen. Näin geeli aukeaa kätevästi yhdellä kädellä eikä aikaa/energiaa mene sen kummempaan säheltämiseen.

Pyörän päällä on helppo ottaa reilusti ja tasaisesti vettä. Energiajuomia vältän jos olen pystynyt ottamaan geelit normaalisti. Liiallisista hiilareista tulee helposti turvonnut olo.

Juostessa tuhdimmat ja ‘tönkömmät’ geelit eivät mene helposti alas ja ovat vaikeita ottaa ilman vettä. Itse olen kiertänyt ongelman isotonic geeleillä jotka ovat juoksevia ja varsin mietoja maultaan. Näiden kanssa ei edes tarvitse vettä. Näitä sitten aina 20-25 minuutin välein.

Nörttivinkki: Laita vaihtopussiin juoksuvaiheen geelit niputettuna yhteen kumilenkillä ja nappaa se mukaan vaihdossa. Juoksu on jokatapauksessa hieman tönkköä alkumetreillä joten geelejä on sitten hyvä tunkea pöksyihin ja paidan sisälle.

Geelit ja (urheilu)ravinto ylipäätään ovat tietenkin hyvin henkilökohtaisia asiota ja itselle sopivat tuotteet löytyvät ajan mittaan.

Itsellä GU geelit ovat toimineet tuhdimmassa päässä, Science In Sports GO Isotonic kevyenä, sekä Torq siinä välimaastossa.

Mitkä ovat sinun parhaat vinkit tankkaukseen ja mitä merkkejä olet suosinut?

Mukavaa talvenjatkoa joulunodotusta kaikille.

Matti

Mainokset
Kategoriat:Uncategorized
  1. marraskuu 15, 2010 5:52 am

    Tankkaus kisan aikana ja sitä ennen on kai aika eri asia. Myös kisan kestosta riippuen tankkaus on hieman erilainen. Ja keston kautta myös mukaan tuleva kisan intensiteettitaso vaikuttaa asiaan. Usein näkee ihmisiä vetämässä samoja juttuja joka tilanteeseen. Eihän geelitkään välttämättä ehdi liueta ennen maalia tai sitten niiden sulattaminen energiaksi vain rasittavat kehoa liikaa. Varmaan nesteytys on se kaikkein tärkein asia, mutta sitäkin kun voi tehdä niin monella eri tavalla.

    Itsellä on ollut nyt 1,5v käytössä Vegan Sport sarjan Performance Optimizeria. Olen todella tyytyväinen. Se ja ihan tavallinen vesi yleensä tekee tehtävänsä. Toisaalta enhän minä mitään maratooneja pidempiä ole tänä aika juossut. Mutta mulle ei oikein noi kamalasti kehoa hapattavat ja/tai synteettiset lisäravinteet ei enää oikein nappaa, joten siksi tämä valinta. Jos vetäisin Triathlonia niin sitten valinta olisi ehkä Cliff Bar:n tuotteet joita diggailin ajoittain Kanadassa asuessani…niin tsekkaa video linkki alhaalta.
    http://www.iherb.com/Vega-Sequel-Naturals-Sport-Natural-Plant-Based-Performance-Optimizer-Powder-Acai-Berry-19-oz-540-g/22905?at=0
    http://www.iherb.com/Clif-Bar-Shot-Electrolyte-Replacement-Drink-Lemonade-Flavor-2-01-lbs-910-g/5436?at=0

    Ja loppuun vielä Valentin Konosen ohje:
    – Suosittelen ennen kilpailua kahtena tai kolmena päivänä kevyttä harjoittelua ja hiilihydraattipitoisen, kuituja sisältävän ruuan syömistä. Lisäksi olisi juotava vettä enintään kaksi desiä puolen tunnin välein.
    – Kisaa edeltävänä päivänä voi syödä normaalisti vähäkuituista ruokaa ja nesteestä pitää edelleen huolehtia. Kisa-aamuna nautitaan kevyt aamiainen. Vessahädän välttämiseksi lopetetaan veden lipitys 45 minuuttia ennen kilpailua ja juodaan vasta 1-5 minuuttia ennen starttia, jolloin kehon adrenaliini estää nesteen kerääntymisen virtsarakkoon. Kilpailussa juodaan aluksi pitkäketjuista hiilihydraattia sisältävää urheilujuomaa vain viisi desilitraa tunnissa, mutta lopussa jopa puolitoista litraa tunnissa.

  1. No trackbacks yet.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: