Etusivu > elämä, mielipide, positiivisuus > Positiivisuus on perseestä

Positiivisuus on perseestä

Hieman yli vuoden ajan minulla on ollut hieno tilanne työelämässäni. Olen saanut tehdä sitä, mikä on ollut jo pitkään tavoitteeni: johtaa ihmisiä. Minulle ihmisten johtaminen ei sanana tarkoita sitä, että olet korkeammassa arvossa kuin työntekijäsi. Minulle ihmisten johtaminen tarkoittaa, että lepäät luottamuksen ja hyvän vuorovaikutuksen varassa. Perinteisen esimies-alaisjohtamisen aika on mielestäni ohi. Uskon, että hyvä johtaja on juuri niin hyvä kuin ihmiset joita hän johtaa ja tulos sen mukainen.

Viime aikoina olen joutunut johtamisessani uudenlaiseen tilanteeseen. Tiimit, joita johdan, eivät ole menestyneet niin hyvin kuin heillä olisi edellytykset menestyä ja olen paininut paljon yhden kysymyksen äärellä: teenkö tällä hetkellä oikeita asioita? Viimeiset kaksi kuukautta olen kyseenalaistanut itseäni enemmän kuin koskaan aikaisemmin elämässäni. Ihmisenä olen usein luottanut intuitiooni; monessa isossa kysymyksessä olen luottanut lopulta vahvasti omaan tunteeseeni ja uskon, että tämä asia on johdattanut minua ihmisenä parempaan suuntaan. En välttämättä ole aina tehnyt oikeita valintoja, mutta jokainen tekemäni valinta tuntuu taaksepäin katsoessa oikealta, sillä ne ovat aina auttaneet minua saavuttamaan päämääriäni.

Jos katson omaa historiaani taaksepäin, on helppo todeta, että olen ihmisenä muuttunut mielestäni parempaan suuntaan viimeisen kolmen vuoden aikana. Olin pitkään monessa asiassa vastarannankiiskinä, vaikuttamassa ympärillä oleviin ihmisiin negatiivisesti. En ole koskaan ollut katkera, mutta olen suhtautunut asioihin kyynisesti – jopa halveksuen. Kun pysähdyin ajattelemaan asiaa muutama vuosi sitten tarkemmin, ymmärsin, että pelkäsin tietynlaisia asioita aivan syyttä ja se johdatti minut usein tilanteeseen jossa olin todella negatiivinen. Olen sen jälkeen pyrkinyt systemaattisesti muuttamaan omaa ajattelutapaani asioista ja tänä päivänä voin sanoa olevani positiivinen ihminen.

Koska viime aikoina tiimini joita johdan, eivät ole saavuttaneet menestystä, olen huomannut ihmisten vellovan vahvasti negatiivisessa tunnetilassa. Olen yrittänyt poistaa tätä tuskaa parhaani mukaan. Tässä olen törmännyt lopputulokseen, jossa uskallan sanoa, että keskivertoihminen ajattelee positiivisuuden olevan perseestä. Tällä tarkoitan sitä, että – ainakin minun mielestäni – ihmiset mieltävät positiivisuuden sanana täysin väärällä tavalla. Jostakin on pesiytynyt sellainen kuva, että positiivinen ihminen tarkoittaa ihmistä, joka päivästä toiseen on täynnä mieletöntä energiaa ja jopa tekopirteä, epäaito ihminen. Positiivisuus sanana mielletään toisin sanoen negatiiviseksi asiaksi. Tämä lähtökohta on mielestäni todella vääristynyt ja yksi suurimmista tekijöistä – mielestäni – sille, että ihmiset harvoin uskaltavat tehdä valintoja jotka ovat täysin heidän omiaan.

Sanakirjan mukaan positiivisuus tarkoittaa seuraavaa: myönteinen, edullinen; tosiasiallinen; nollaa suurempi. Sanan viimeinen merkitys onkin puhtaasti matemaattinen ja tosiallisella tarkoitetaan yleensä faktaa, kuten sitä, että jonkin kokeen tulos oli positiivinen. Tässä suhteessa keskitynkin nyt siihen, että positiivisuus on myönteisyyttä. Laajennan kuitenkin sanan merkitystä sillä, että minulle henkilökohtaisesti positiivisuus tarkoittaa myös uteliaisuutta ja avoimuutta, sekä rohkeutta tehdä päätöksiä jotka perustuvat hyvänolon tunteeseen.

Viimeisten kuukausien aikana olen puhunut työntekijöilleni paljon positiivisuuden merkityksestä ja huomannut, että monella suhtautuminen sanaan on lähes vastenmielinen. Olen ottanut tuekseni tähän huumoria ja puhunut siitä, miten itse koen ja näen sanan merkityksen. Olen myös itse pyrkinyt valmistumaan paremmin ja opiskelemaan positiivisuutta enemmän. Tässä yksi isoimmista kolahduksistani on ollut Barbara Fredricksonin tutkimukset positiivisuudesta. Olin siinä mielessä hyvässä asemassa, että oma esimieheni oli käynyt hänen luennollaan ja halusi jakaa siellä saamansa opin myös meidän muun esimiestiimin kesken.

Barbara Fredrickson puhuu positiivuudesta rationa. Yhtä negatiivista tunnetilaa varten tarvitaan kolme positiivista tunnetta, jotta ihminen voi nähdä uudet mahdollisuudet, tulla paremmaksi ihmiseksi ja tulla paremmin toimeen muiden kanssa. Yksi negatiivinen tunne vaatii siis kolme positiivista tunnetta, jotta emme valuisi ihmisinä hukkaan – mielestäni. Hän puhuu myös siitä, että negatiivista tunnetta ei kannata sulkea, eikä itseään kannata puskea positiiviseksi. Hän uskoo, että tärkein asia kaikista on se, että ihminen on aito ja avoin.

Tämä ratio on auttanut minua työssäni ja uskon vilpittömästi siihen, että olen saanut monen sellaisen ihmisen uskomaan positiivisuuden voimaan, jotka ovat ehkä aikaisemmin katsoneet asiaa kuin minäkin joskus katsoin; että positiivisuus on tekopyhää. Lopuksi haluankin jakaa teidän kanssanne lyhyen haastattelun jossa Barbara Fredrickson kertoo omin sanoin tutkimuksestaan jonka hän on tehnyt. Toivottavasti tästä on teille yhtä paljon apua kuin siitä on ollut minulle. 

– Petri Nikula.

  1. marraskuu 21, 2010 3:26 pm

    Moro Petri,

    Kiitos avoimuudesta! Aihe on tärkeä, mutta usein järjettömän vaikea lähestyä suomalaisena. Olen itse saanut tukea positiivisen psykologian saralla neljältä ajattelijalta. Ehkä niistä on sullekkin apua työssäsi. Mulla on muutamasta noiden kirjasta tiivarit jos kiinnostaa.

    1. Martin Seligman. Käsitteen isä! Tiivarit kirjoista Authentic Happiness ja Learned Optimism.
    2. Mihaly Csikszentmihalyi. Flow käsitteen luoja ja juuri samasta kirjasta myös tiivari.
    3. Daniel Goleman. Taisi jo Leponiemen Lasse aikoinaan tässä blogissa puhua kaverista. Mulla tiivari kirjasta Emotional Intelligence.
    4. Abraham Maslow. Suosittelen tutustumaan Maslown ajatuksiin paljon perus tarve pyramidia syvemmin. Hyvyyttä! Tiivari kirjasta Motivation and Personality.

    Lisäksi kun olet noista kirjoista ainakin kolme lukenut, suosittelen aiheen tiimoilta yhtä mielestäni all-time parasta ajattelijaa Viktor Franklinia. Hänen klassikko kirja Man’s Search For Meaning ei sovi suoraan myynnin johtamisen tueksi, mutta on täynnä ISOJA ajatuksia.

    Raikasta ja rautaisaa talvea Tampereelle!

    t. Tero

  2. Petri Nikula
    marraskuu 24, 2010 3:47 pm

    Kiitos Tero kommenteista! Ja erittäin lämpimästi kiitoksia kirjavinkeistä. Tuosta Mihaly Csikszentmihalyin (oli muuten niin copypastella tää nimi) kirjasta olisin todella kiinnostunut saamaan vähän lisäinfoa heti kättelyssä, jos ja kun sitä kerran löytyy. Ihmisyyden rajalla lähtee pukinkonttia kohti. En nopealla googlauksella löytynyt, että kovin montaa painosta olisi – ainakaan tuota suomenkielistä versiota – tällä hetkellä saatavilla, mutta varmaan enkuksi löytää helpommin?

    • marraskuu 30, 2010 7:45 am

      Enkuksi nämä musta kannattaa lukea aina. Halvempi kirja ja joskus kääntäjä ei ole onnistunut sisäistämään alkuperäistä ”tunnelmaa”. Mutta joo, laitoin sulle maililla yhden joululahjan.

  3. marraskuu 28, 2010 6:46 pm

    Morjesta! Tuosta Golemanista tuli tosiaan joskus aikoinaan kirjoiteltua, suosittelen myös tuota Social intelligenceä. http://forsal.blogspot.com/2009/07/social-intelligence.html

    Ja tuo Mihaly *copy-paste” on tosiaan Flow-käsitteen isä. Kirja ei ollut minusta erityisesti mieltä järisyttävä. Enemmän sellaista pohdintaa siitä, miten flow-tilan saa tavoitettua. Mielenkiintoinen kirja samasta aiheesta on Veli-Matti Toivosen kirja ITSEstään, jos ei halua englantia tankata. Tässä kirjassa on minusta mielenkiintoista talouden ja työelämän muuttuneiden pelisääntöjen nivominen samaan pakettiin uudenlaisten työssä viihtymisen ja menestymisten kokemusten kanssa.

    http://www.suomalainen.com/sk/servlets/ProductServlet?action=productInfo&productID=7167685

  1. No trackbacks yet.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

