Etusivu > Uncategorized > Vapaaehtoisuuden porkkanat

Vapaaehtoisuuden porkkanat

Nokian Mobile Solution – yksikön johtaja Anssi Vanjoki kiteytti TEDx Helsinki II puheessaan vapaaehtoisuudesta seuraavasti: “velvollisuudentunnon ollessa motivaatio, siitä voi tulla painolasti”. Onko vapaaehtoisuus katoava luonnonvara? Vanjoen mielestä puhdas vapaaehtoisuus on erittäin vapauttavaa, ja sen voima ilmenee juuri sillä hetkellä, kun ilmoittaudumme vapaaehtoiseksi. Kannattamina vapaaehtoiseksi lähtemiseen voivat olla mm. uuden oppimisen halukkuus, arvostuksen saaminen oman osaamisen hyödyntämisestä sekä yhteisöt ja yhdessä tekeminen.

Valokuvaajana, yhdeksi haastavimmista sanoista on muodostunut “ei”. Seth Godinin blogia lainatakseni “saying no to loud people gives you the resources to say yes to important opportunities”. Tarpeeksi pitkään kun sanoin “kyllä”, sain uskomattoman euforian tunteen, kun sanoin kerrankin “ei” ja täten tiesin ottaneeni askeleen kohti tavoittelemaani fokusta. Hihasta nykijöitä riittää ja useammassa tapauksessa rahallinen korvaus on olematon. Motivaattoreiksi nostetaan mm. näkyvyys, referenssiarvo ja tulevaisuuden lisämahdollisuudet. Valitettavan monessa tapauksessa nämä eivät toteudu, eikä tekijä niitä näe edes projektiin mukaan lähtiessään. Raha kummittelee aina taustalla ja sen puutetta yritetään selitellä eri keinoin. Mutta onko selittelyyn edes tarvetta?

Rahako meitä motivoi? Kyllä ja ei. “Pay people enough that they don’t think about the money“ sanoo Dan Pink. Tehdyn tutkimuksen mukaan raha toimii motivaattorina vain, kun tehtävä työ on tarpeeksi yksinkertainen. Kun tehtävä vaati vähänkin kognitiivista ajattelua, suurempi porkkana laski lopputuloksen tasoa. Dan Pink kiteyttää kirjassaan Drive , motivaation luovat tekijät:

1. Autonomy 2. Mastery 3. Purpose

Pystyn vain puhumaan omasta puolestani, joten päätin kysyä kymmeneltä muulta päivittäin luovaa työtä tekevältä, mikä motivoi heitä vapaaehtoiseen työhön ja mikä rooli rahalla on. Vastaajajoukko muodostui mm. valokuvaajasta, muusikosta, muotoilijasta, graafisesta suunnittelijasta, vuorovaikutteisesta suunnittelijasta sekä näyttelijästä. Iloksi huomasin, että 9/10 vastaajista vastasi kyselyyn, joka näin vapaaehtoisuuden mittarina, näyttää positiiviselta. Sen koomin voin todeta, että kyselyni tuskin mukailee tutkimustyölle määriteltyjä sääntöjä, joten pidettäkööt tulokset suuntaa-antavina.

Kahdella ensimmäisellä kysymyksellä halusin tiedustelin niitä tekijöitä, jotka saavat tarttumaan vapaaehtoiseen työhön. Alla olevassa kuvaajassa on luokiteltu vastauksissa esiintyneet tekijät painopisteidensä mukaisesti. Laatikon koko määräytyy vastausten määrän mukaan. Huomioitavaa on se, että en määrittänyt ennalta vaihtoehtoja, vaan jokainen kysymys oli avoin. Kolmeksi suurimmaksi osa-alueeksi nousivat kehittyminen, ihmiset projektin takana ja projektin luonne. Avoimissa kommenteissa raha mainittiin ainoastaan kerran ja sekin sivulauseessa.

Kolmannessa kysymyksessä kysyin rahan roolia ja sen vaikutusta prosessiin ja lopputulokseen. Yksikään vastaajista ei maininnut rahan uupumisen vaikuttavan lopputuloksen laatuun. Oman tason alittaminen ei tunnu olevan vaihtoehto. Projektin alkuvaiheessa eli ns. inspiraatiovaiheessa, rahan rooli on hyvin pieni, mutta itse työstövaiheessa rahallinen korvaus nousee ainakin ajatustasolle. Rahallinen korvaus antaa tekijälle mahdollisuuden keskittyä työhön siten, että elinkuluja ei tarvitse kattaa muulla toiminnalla. Rahallinen korvaus edistää myös projektin ajallaan valmistumista.

Tiivistäen. Ensi kerralla, kun otat yhteyttä, tarkastele ensin tuoko projekti tekijälleen mitään seuraavista viidestä elementistä:

1. Kehittyminen – onko tarjolla oleva projekti henkilön intressejä / fokusointia oikeaan suuntaan vievä. Jos et tiedä mitkä nämä ovat, kysy.

2. Referenssiarvo – tutki henkilön aiempia töitä ja punnitse työsi arvo niiden rinnalla

3. Verkostot – voiko tekijä laajentaa verkostojaan projektin myötä. Verkostot toimivat varsin voimakkaasti, mikäli tekijällä on haluja olla osa tiettyä yhteisöä (esim. musiikki-genret).

4. Projektin arvot – yhdistääkö projektin arvot / päämäärä tekijän arvomaailmaa. Esimerkiksi ekologinen tuote / poliittinen suuntaus.

5. Projektiryhmä – ”It’s all about people, people and people” – samanhenkisyys on kuin suuri magneetti, joka vetää työvoimaa.

Niin ja siitä rahasta, kolme ajatusta:

  1. Mikäli sinulle maksetaan, maksa myös tekijälle
  2. Aikataulun ollessa tiukka, korvaus mahdollistaa nopeamman toiminnan
  3. Tarjoa rahaa vasta, kun motivaatiota nostavien elementtien määrä on minimaalinen

Loistavaa tulevaa viikkoa,

Markus Karjalainen

Mainokset
  1. marraskuu 30, 2010 7:43 am

    Moikka Markus,

    Rahaan liittyen on olemassa hyvä kirja jota olen aikaisemminkin ”myrkyttänyt” monelle Forsal:n jäsenelle. Kari Nars – Raha ja Onni on loisto kirja eritoteten monelle nuorelle ammattilaiselle joka on siirtymässä nyt varsinaiseen työelämään.

    http://www.hs.fi/kirjat/artikkeli/Katsaus+onneen++ja+sen+tavoitteluun/HT20070128SI1TT02g6t

    Sinun tarjoama näkemys meinaan on aika tyyppillinen korkean elintason maasta tulevan Millenial sukupolven edustajan kanta. Asioilla kun on yleensä aina vähintään kaksi puolta.

    Tsemppiä Pariisiin,
    Tero

    Ps. Loisto Forsal blogin avaus!

  2. joulukuu 1, 2010 4:11 pm

    Heps Tero,

    Kiitos kommentista ja kirjasuosituksesta – laitetaan hakuun. Hesarin artikkelin perusteella vaikuttaa ”myrkyttämisen” arvoiselta ja itselle enemmän kuin ajankohtaiselta. Onhan tuo kyselyn pohjalta luotu näkemys juurikin gen y:lle (mikäli käsitin oikein, puhutaan samasta kuin Millenial sukupolvesta) tyypillinen, joka toisaalta myös näkyy täysin vastanneiden demo- ja psykograafisista tekijöistä.

    Kiitos, 30.12.2010 AirBaltic kiitää, kuten vuosi sittenkin – deja vuuuu!

    Pöhinää joulukuuhun,
    Make

  1. No trackbacks yet.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: