Etusivu > Uncategorized > Älä Spennaa!

Älä Spennaa!

Stressi. Stressi on todella iso sana, jota viljellään päivittäin. Stressi, sanojen kuten kiire kanssa, kuuluu kaikkein huonomaineisimpien sanojen kategoriaan. Mutta kuinka moni edes ymmärtää mitä stressi on? Mene ja tiedä. Haluan kuitenkin hieman käsitellä nyt miten itse näen stressin merkityksen elämässäni. Uskon meinaan, että tämä sanaa pitää sisällään useita viisauksia.

 

Mutta ensin hieman itse asiasta. Mitä se ihmeen stressi oikein on? Ystävämme Herra Wikipedia antaa sille suomeksi seuraavan ylä-tason määritelmän: ”stressi voidaan määritellä ympäristön yksilöön kohdistamaksi uhkaksi tai vahingolliseksi vaikutukseksi tai yksilön vasteeksi tällaisiin tekijöihin.” Niin mitäh?! No, että stressi on jotain mikä syntyy ihmisessä kun hänen ympäristössään on jotain epämukavaa. Stressiä on sekä henkistä että fyysistä. Usein kuitenkin nämä ovat sidoksissa toisiinsa.

 

 

Mistä stressin tunnistaa? Stressin tunnusmerkkeihin kuuluu muun muassa huonolaatuinen uni, ruuansulatus ongelmat, korkeampi syke, hermostuneisuus, energian puute, väsymys, ja korkea verenpaine. Huh! Ei ihme, että stressillä ei mene hyvin. Ja nyt siis puhuttiin vielä fyysisistä oireista. Henkisellä puolella stressi saattaa aiheuttaa muun muassa muistiongelmia, negatiivisuutta, ärsyyntymistä, turhautumista ja apatiaa. Kaiken päälle stressin kautta voi ilmetä myös sosiaalisia ongelmia kuten syrjäytymistä ystävistä, yksinäisyyttä, harrastuksien laiminlyöntiä, epäterveellisempien elintapojen lisääntymistä ja pienentynyttä seksuaalista draivia. Tämän viitekehyksen sisään on aika helppo laittaa lähes jokainen ihminen ajoittain. Ei ole siis ihme, että niin moni ihminen sanoo olevansa stressaantunut. Kovimmat tyypit syyttää stressiä jopa yhtenä syövän suurimmista aiheuttajista. Kovaa peliä!

 

 

Mistä se stressi tarkalleen tulee? No stressi syntyy yleisesti siitä kun meillä on normaalia korkeampi määrä kortisolihormoonia kropassamme. Kortisoli on sellainen valppaushormooni joka syntyy tarkalleen ottaen lisämunuaisen eli ”adrenaalirauhasen” kautta. Tämä on mahdollistaa sen, että kehomme voi käydä ”kovempaa” ja aistimme ovat valppaampia. Tämä oli varsin näppärä suojamekanismi aikoina kun meillä vielä oli luontaisia vihollisia, mutta nyt siitä tuntuu tulleen hieman taakka meille ihmis-apinoille. Korkea kortisoli taso estää meitä varsinkin nukkumasta laadukasta syvää unta. En halua mennä liikaa hermostotason asioihin, mutta voidaan yksinkertaistaen sanoa että stressin takia meidän keho on liian valpas verrattuna siihen mitä meidän nykyinen tietoyhteiskunta oikeasti vaatii.

 

Psykologi en ole. En ole myöskään psykiatri. Tai edes tavallinen lääkäri. Olen yksinkertainen mies jolla on yksinkertaisia ajatuksia. Siksi jaankin sellaisen tämän stressin osalta. Minun mielestä stressi ei ole fakta, se on mielipide. Ja syntyy varsinkin kun ihmiset pelkäävät tutkia itseään ja oman elämänsä potentiaalia. Kun ihminen sen sijaan oikeasti tutkii itseään ja oman elämänsä potentiaalia, syntyy meille ”eustressiä” joka sitten tunnetusti positiivisia viboja. Kuitenkin normaali stressi on ihmisen pakoreitti kun emme pysty/halua kohdata jotain epämukavaa.

 

“Stress is basically a disconnection from the earth, a forgetting of the breath. Stress is an ignorant state. It believes that everything is an emergency. Nothing is that important. Just lie down.”

– Natalie Goldberg

 

Nyt siis puhun henkisestä stressistä. Fyysinen stressi on useimmille valinta ja usein myös positiivinen valinta. Fyysinen stressi päivällä (aktiivinen elämä) usein myös mahdollistaa laadukkaamman unen (melatoniinia eli ”unihormoonia” erittyy enemmän meidän kehoon). Fyysinen stressi myös loppuu nopeasti. Henkinen stressi sen sijaan aina ei ja siis saattaa jäädä krooniseksi, joka usein myös taitaa olla yllämainittujen oireiden alku ja juuri.

 

Stress often gives small things big shadows

 

Toistan vielä kerran itseäni: Henkinen stressi ei ole fakta. Henkinen stressi on mielipide. Se ei ole pakollinen osa sinunkaan arkea. Ihan sama kuinka tekisit töitä tai olisit kiireinen. Sinun ei ole pakko toivoa, että asiat olisivat helpompia. Voit myös toivoa, että olisit itse parempi. Älä siis spennaa! Ota rennosti.


Rennoin terveisin,

teroISOKAUPPILA

 

Ps. Pahoittelen mahdollisia yhdyssana ja kirjoitusvirheitä. Sekin vähä mitä suomenkieltä olen joskus osannut on nyt sekin jyrkässä laskussa. Minä en kuitenkaan stressaa sitä – älä siis sinäkään 🙂

 

Mainokset
Kategoriat:Uncategorized
  1. Ei kommentteja.
  1. No trackbacks yet.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: